Verkeersbrigadiers Laares

VERKEERSBRIGADIERS Openbare Basisschool (OBS) la Res

BASISROOSTER VERKEERSBRIGADIERS

DAGEN OCHTEND MIDDAG
MAANDAG FIEN FIEN
DAAN DAAN
DINSDAG RONALD RONALD
WHITNEY (t.n.o. Brandon) SUSAN HOOF
WOENSDAG MARLEEN ANNE
LIA BRANDON
DONDERDAG LISET LISET
MARJET SUSAN HOOF
VRIJDAG BRANDON BRANDON
JEROEN ANNE


DE JASSEN EN HESJES ZIJN EN BLIJVEN EIGENDOM VAN VERKEER EN VEILIGHEID DE LAARES, INDIEN U STOPT ALS VERKEERSBRIGADIER KUNT U DEZE INLEVEREN BIJ MIJ (Brandon Verpoorte) VAN VERKEER EN VEILIGHEID DE LAARES, TE BEREIKEN OP ONDERSTAAND NUMMER.

(DE JASSEN DIENEN NA GEBRUIK OP SCHOOL IN DE HAL GERETOURNEERD TE WORDEN, DE HESJES MAG U MEENEMEN NAAR HUIS OF OOK IN DE HAL LATEN, DEZE ZIJN VOORNAMELIJK VOOR DE ZOMERMAANDEN.)


Wat zijn verkeersregelaars en verkeersbrigadiers?

Verkeersregelaars en verkeersbrigadiers zijn mensen die het verkeer regelen en zorgen voor de veiligheid van weggebruikers.

Soorten verkeersregelaars

Er zijn verschillende soorten verkeersregelaars:

  • Beroepsverkeersregelaars (bij tijdelijke verkeersmaatregelen, vanaf 18 jaar).
  • Transportbegeleiders (voor het begeleiden van lange, hoge en brede transporten, vanaf 24 jaar).
  • Evenementenverkeersregelaars (vanaf 16 jaar).
  • Verkeersbrigadiers (oversteekhulp, vanaf 10 jaar) .

Bij elke inzet zijn er verschillende bevoegdheden, eisen en vorm van aanstelling. De beroepsverkeersregelaars en transportbegeleiders werken zelfstandig. De verkeersregelaars bij evenementen werken onder toezicht van de politie. Verkeersbrigadiers regelen het verkeer op een vaste plaats, zoals bij een school. 


Bevoegdheden verkeersregelaars

In de Regeling Verkeersregelaars 2009 staan de bevoegdheden van verkeersregelaars. De regeling bevat informatie over:

  • de opleiding of instructie,
  • de aanstelling,
  • de examinering
  • en de uitrusting van verkeersregelaars.

Meer informatie over de regels en de examenprocedure voor verkeersregelaars vindt u op de website van de Stichting Verkeersregelaars Nederland (SVNL).

De wegbeheerder geeft aan of het nodig is verkeersregelaars in te zetten vanuit de verkeersveiligheid. De aanstelling van transportbegeleiders is landelijk. De aanstelling voor beroepsverkeersregelaars kan zowel landelijk als door de gemeente.

Met vragen over de status van een aanvraag voor beroepsverkeersregelaar of transportbegeleider kunt u contact opnemen met het Verkeerscentrum Nederland van Rijkswaterstaat. Meer informatie over de aanstellingspas is te vinden op de website www.aanstellingspas.nl.


Vereenvoudiging regels evenementenverkeersregelaars

Een gemeente regelt de aanstelling voor verkeersregelaars bij evenementen zelf. Sinds 1 oktober 2017 gelden nieuwe regels voor deze verkeersregelaars:

  • De gemeente vereist de inzet van verkeersregelaars voor bepaalde (soorten) evenementen.
  • De organisator van een evenement meldt de verkeersregelaars aan bij de SVNL.
  • De gemeente waar het evenement is stelt de verkeersregelaars aan.
  • De gemeente stelt alleen verkeersregelaars aan die een online instructie volgen.
  • Ze krijgen een aanstelling voor 12 maanden, niet meer voor 1 evenement.
  • De organisator zet ze in voor een evenement.

Deze aanstelling is voor maximaal een jaar en geldt alleen voor de gemeente waarin hij werd aangesteld. Verder vervalt voor deze verkeersregelaars de aanstellingspas. Om het verkeer bij een evenement te mogen regelen stelt de organisatie een inzetlijst op. Op deze lijst staan alle bevoegde en aangestelde verkeersregelaars voor dat evenement vermeld. 


Opleiding verkeersbrigadiers

Verkeersbrigadiers zijn mensen die bij scholen in de buurt kinderen helpen met veilig oversteken. De politie leidt verkeersbrigadiers op. Deze opleiding bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel. De minimumleeftijd voor een verkeersbrigadier is 10 jaar. 




Verkeersbrigadiers of gemachtigd opzichters (België), in de volksmond ook wel klaar-overs genoemd, zijn burgers die nabij scholen worden ingezet om kinderen veilig te laten oversteken. Zij doen dit meestal op vrijwillige basis en altijd op een vast tijdstip en een vaste locatie op de school-thuisroute van kinderen.

Ook bij oversteekplaatsen in de buurt van sporthallen waar gymlessen van scholen worden gegeven (indien de scholen geen eigen gymzaal hebben) zie je deze klaar-overs vaak, zodat schoolkinderen die naar de sporthal lopen voor de gymlessen veilig over kunnen steken. Deze klaar-overs zijn vaak ouders van schoolkinderen die speciaal hiervoor door de scholen worden gevraagd.


Nederland

Verkeersbrigadiers worden vertegenwoordigd door Veilig Verkeer Nederland (VVN), die onder andere de belangen behartigt van alle verkeersbrigadiers in Nederland. Op dit moment zijn er ongeveer 27.000 verkeersbrigadiers actief, waarvan 15.000 volwassenen en 12.000 jeugdverkeersbrigadiers. Zij helpen dagelijks honderdduizenden kinderen bij het veilig oversteken.


Verkeersbrigadiers zijn door de Nederlandse wetgeving erkend[1] en worden aangesteld door de burgemeester (artikel 56 lid 2 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer). Kinderen vanaf 10 jaar kunnen ook verkeersbrigadier zijn en worden Jeugdverkeersbrigadiers genoemd.


Om de kinderen te helpen oversteken, houden de verkeersbrigadiers het verkeer tegen en gebruiken dan de term: "Klaar? Over!". Zij gebruiken dan een retro-reflecterend stopbord (verkeersbord F10), ook wel lollypop genoemd, en fel oranjekleurige kleding, waaraan zij als verkeersbrigadier zijn te herkennen. Belangrijk is dat verkeersbrigadiers remafstanden inschatten en oogcontact maken. Oversteekplaatsen met verkeersbrigadiers kunnen zijn voorzien van een bord Vooraanduiding verkeersbrigadiers (verkeersbord VR07, een zogenaamd "niet-RVV-bord"). In sommige plaatsen worden draaibomen gebruikt, met daaraan hetzelfde stopbord.[2]


De (ministeriële) Regeling Verkeersbrigadiers geeft voorschriften voor de opleiding en de voorwaarden, waaraan de verkeersbrigadiers moeten voldoen. De opleiding wordt door de politie verzorgd. De in de regeling opgenomen verplichting zich te verzekeren is op 1 januari 2006 vervallen. De schade die de verkeersbrigadier zou kunnen oplopen, zal namelijk als regel door de automobilist worden gedragen, die daarvoor op grond van de WAM verplicht is verzekerd. En als de verkeersbrigadier zelf schade veroorzaakt, zal die als regel gedekt zijn op de aansprakelijkheidsverzekering van de betrokken school.


Alle weggebruikers behalve voetgangers zijn op grond van artikel 82 lid 3 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens verplicht de aanwijzingen van de verkeersbrigadiers op te volgen.

Verkeersbrigadiers moeten niet verward worden met de verkeersregelaars, burgers die ingezet worden bij evenementen en die bevoegd zijn het verkeer te regelen.


Bron: Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie


Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met als tweede officiële citeertitel RVV 1990, is (inmiddels[1]) een uitvoeringsbesluit bij de Wegenverkeerswet 1994. In het RVV zijn de verkeersregels en verkeerstekens te vinden die in Nederland van toepassing zijn. Het is op 1 november 1991 van kracht geworden.

Het Belgische equivalent hiervan is de Wegcode of het Verkeersreglement.

Het RVV 1990 is veel minder uitgebreid dan de eerdere versie van het RVV, het zogenaamde RVV-1966. Onder het motto Geef je verstand eens voorrang zijn in het RVV 1990 veel gedetailleerde artikelen geschrapt. Deze artikelen waren veel weggebruikers onbekend en bovendien moeilijk te handhaven. Een voorbeeld hiervan is het verbod op het schuin oversteken van de straat - bij een drukke weg doe je dat vanzelf niet en bij een rustige weg wordt het niet erg gevonden, zodat het verbod eigenlijk overbodig is. Het resultaat is een RVV op kernpunten, dat echter volgens sommige juristen erg summier is.

Onveilig gedrag dat niet valt onder het RVV kan altijd nog bestraft worden op het kapstokartikel uit de Wegenverkeerswet, waarin staat: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd." (art. 5 WVW).

In 2011 werd het ontwerp van diverse verkeersborden licht aangepast om de problemen die kleurblinden ondervinden te ondervangen: borden met een rode randen kregen een wit randje en waar rood en blauw elkaar raken wordt ook een witte scheidingslijn voorzien.



Bron: Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie


Regeling verkeersbrigadiers



https://wetten.overheid.nl/BWBR0005219/2013-01-01



Share by: